perjantaina, syyskuuta 12, 2008

Rock kaatoi panssarisosialismin

(Kansan Uutisten Viikkolehti 12.9. 2008)

Rokkibändin pidätys vuonna 1976 merkitsi lopun alkua kommunismille Tshekkoslovakiassa.
KAI HIRVASNORO
Plastic People of the Universe (PPU) on nimi, jota ei yleensä mainita reaalisosialismin luhistumista käsittelevissä analyyseissä. Tämä tshekkoslovakialainen rockryhmä oli kuitenkin se katalysaattori, joka synnytti Václav Hávelin ja muiden toisinajattelijoiden ihmisoikeusjärjestön Charta 77, joka puolestaan enteili vuoden 1989 samettivallankumousta ja sosialismin loppua Tshekkoslovakiassa.
Helsingin Kaupunginteatterissa sai viime viikolla ensi-iltansa Tom Stoppardin näytelmä Rock´n´Roll, joka nimensäkin mukaisesti viittaa rockmusiikin osuuteen kommunismin murenemisessa.
Näytelmä poukkoilee yliopistokaupunki Cambridgen ja Prahan välillä vuoden 1968 panssareista 1990-luvulle asti. Päähenkilöinä ovat rokkia rakastava tshekkiopiskelija Jan (Santeri Kinnunen) ja yliopiston kommunistiprofessori Max Mosley (Kari Heiskanen), jotka kulkevat eri suuntiin. Cambridgesta Tshekkoslovakiaan palaava Jan joutuu vankilaan, vanheneva Max pitää kiinni uskostaan kommunismiin.
Rock turmeli
nuorison
Rock´n´Rollin kantaesitys oli kesäkuussa 2006 Lontoossa. Tuolloin näytelmänsä saatesanoissa Tom Stoppard lainasi juuri Václav Hávelia, joka muisteli Charta 77 -asiakirjan alkua.
Hän oli tammi- tai helmikuussa 1976 tavannut Plasticsien taiteellisen johtajan Ivan Jirousin. Underground-bändin johtajalla oli pitkä tukka ja kompromisseihin taipumaton mielenlaatu. Molemmat riittivät punaiseksi vaatteeksi maan kommunistijohdolle, ja samana vuonna poliisi pidätti 27 rockmuusikkoa.
Osa vapautettiin, mutta muun muassa Jirous bändikaverinsa Vratislav Brabenecin kanssa joutui syyskuussa oikeuteen rauhanhäirinnästä. PPU:n kappaleiden sanoja pidettiin karkeina ja musiikkia antisosialistisena ja nuorisoa turmelevana. He saivat 18 ja 8 kuukauden tuomiot yleisen järjestyksen rikkomisesta.
PPU jatkoi toimintaansa, mutta 1982 Brabenec ajettiin maanpakoon.
Václav Hável koki bändin pidätyksen totalitaarisen järjestelmän hyökkäyksenä elämää sinänsä vastaan.
It´s only
rock´n´roll...
Ironista on, ettei tämä tshekkoslovakialaisen sosialismin kaatumiseen omalta osaltaan vaikuttanut yhtye ollut millään lailla poliittinen. Bändi kyllä perustettiin syyskuussa 1968, mutta se ei ollut vastaveto elokuussa tapahtuneelle miehitykselle.
”Me vain rakastimme rock and rollia ja halusimme kuuluisiksi...rock and roll ei ollut meille vain musiikkia, vaan se oli elämä itse”, julisti PPU:n perustajajäsen Milan Hlavsa.
Plasticsit eivät Hlavsan mukaan olleet kiinnostuneita kommunismista tai sen kaatamisesta. He vain halusivat olla vapaita kommunistisen yhteiskunnan sisällä.
Tom Stoppardin mielestä tavoite oli mahdoton kommunistisessa yhteiskunnassa. Kompromisseista kieltäytyvien taiteilijoiden vapauksia rajoitettiin ja lopulta ne lakkautettiin kokonaan. Riippumattomuus ja toisinajattelu eivät olleet erotettavissa toisistaan.
Uudenlainen
totalitarismi
Rock´n´Rollin kantaesityksen aikaan vasemmistoliberaali brittilehti The Observer luonnehti sitä myös kuvaksi 2000-luvun Britanniasta. Näytelmän lopussa tshekkinainen Lenka sanoo Janille, ettei tämän kannata palata Cambridgeen, koska ”ne” ovat panneet täällä jotain veteen eivätkä ihmiset enää osaa käyttää omaa järkeään.
”Länsimaailma on menossa kohti kaiken kattavaa valvontayhteiskuntaa. Tämä on palkinto siitä, että hyväksymme nyt kaikki rajoitukset elämäämme. Kun minä olin nuori, aivan kaikki nuo rajoitukset olisivat olleet täysin mahdottomia”, Stoppard varoitti Observerissä uudesta totalitarismista.