tiistaina, huhtikuuta 03, 2007

Anna Politkovskaja ja Ramzan Kadyrov


(Kansan Uutisten Viikkolehti 30.3. 2007)

Elokuussa 2004 toimittaja Anna Politkovskaja pääsi tapaamaan Ramzan Kadyrovia, nykyistä Tshetshenian presidenttiä, joka silloin kävi armotonta sotaa kapinallisia vastaan. Venäläiseen päiväkirjaan sisältyy pitkä kuvaus tapahtumasta sekä Kadyrovin haastattelu.
Anna Politkovskajan murhasta on puoli vuotta ja se on yhä ratkaisematta. Yksi epäillyistä murhan taustavoimista on juuri Ramzan Kadyrov.
Tässä osa tuosta haastattelusta:
– Jos te jättäisitte meidät tshetsheenit rauhaan, me olisimme yhdistyneet jo kauan sitten, Kadyrov sanoi.
Mitä hän tarkoittaa sanomalla ”te?”
– Toimittajat, sinun kaltaisesi ihmiset. Venäläiset poliitikot. Te ette anna meidän järjestää asioitamme. Te jaatte meidät. Tulette tshetsheenien väliin. Sinä henkilökohtaisesti olet vihollinen. Pahempi kuin Basajev.
Ketkä muut ovat vihollisia?
– Minulla ei ole vihollisia. On vain roistoja, joita vastaan taistella.
Mistä hän nauttii eniten?
– Taistelusta. Minä olen soturi.
Onko hän koskaan itse tappanut ketään?
– En. Olen aina ollut komentaja.
Mutta hän on liian nuori, että olisi aina ollut komentajana. Jonkun on täytynyt antaa hänelle käskyjä.
– Vain isäni. Kukaan muu ei ole antanut minulle käskyjä eikä tule antamaan.
Onko hän käskenyt tappaa?
– Kyllä.
Eikö se ole hirveää?
– Se en ole minä, vaan Allah. Profeetta sanoi, että wahhabiitit täytyy tuhota.
Sanoiko hän todella niin? Entä kun wahhabiitteja ei ole enää jäljellä, ketä vastaan Kadyrov sitten taistelee?
– Perustan mehiläistilan. Minulla on jo mehiläisiä, sonneja ja taistelukoiria.
Eikö hän tunne surua, kun koirat tappavat toisiaan?
– En ollenkaan, pidän siitä. Kunnioitan koiraani Tarzania yhtä paljon kuin ihmisiä. Hän on kaukasialainen lammaskoira. Niillä on koirista paras luonne.
Mitä muita harrastuksia hänellä on?
– Pidän paljon naisista.
Eikö se haittaa vaimoa?
– Hänelle ei kerrota.
Minkälainen koulutus hänellä on?
– Korkeakoulu, lakia. Olen juuri lopettelemassa tutkintoa. Käyn tenteissä.
Tenteissä? Missä tenteissä?
– Tenteissä, siinä kaikki.
Missä instituutissa hän on opiskellut?
– Se on Moskovan liiketalousinstituutin haaraosasto Gudermesissa. Lakia.
Mihin hän aikoo erikoistua?
– Lakiin.
Mutta millaiseen lakiin? Rikoslakiin?
– En muista. Joku kirjoitti sen pääaineen minulle muistiin, mutta olen unohtanut. On niin monenlaista menossa juuri nyt.